Op een vrijdagochtend in november stond ik bij Madurodam aan de deur. Het toneel van WordCamp Netherlands 2024, een informeel evenement voor iedereen die met WordPress werkt. Het belangrijkste doel is het delen van ideeën en het creëren van verbinding binnen de community.
Via een loopbrug met uitzicht op ons miniatuurland werden we verwelkomd door een scala aan kleurrijke kraampjes van de hoofdsponsors. Met een goodiebag in de ene hand en een kopje thee in de andere heb ik meteen de eerste contacten gelegd.
Als je kijkt naar mijn zakelijke aanbod lijkt WordCamp een wat bijzondere keuze. Ik ben geen websitebouwer, maar ik volg momenteel de opleiding Digital Accessibility Assistant en zij bevolen dit evenement aan. Als Digital Accessibility Assistant (afgekort: Da11y) moet ik namelijk een digitaal toegankelijke website met WordPress bouwen. In het kort zorgt digitale toegankelijkheid ervoor dat iedereen (oud en jong, met of zonder (blijvende) beperking) een website makkelijk kan gebruiken. Met een groep Digital Accessibility Assistants bezochten we het evenement, waarbij we met onze felroze Hello-Da11y-sjerp veel bekijks hadden. Het was een leuke manier om met mensen in contact te komen en de functie onder de aandacht te brengen.
Na de officiële opening barstte het drukke programma los. Er waren lezingen met veel uiteenlopende onderwerpen zoals omgaan met je klant, werken met WordPress thema’s en digitale toegankelijkheid. Ik moest dus kiezen en dat was nog best lastig.
Uiteindelijk koos ik voor een presentatie over het belang van digitale toegankelijkheid voor de groei van je bedrijf door Anne-Mieke Bovelett.
Iets verlaat (oeps!) kwamen we aan bij Help mijn klant weet niet wat ie wil van Dorin Heijboer. Ze liet een aantal eigenschappen van klanten zien, lichtte toe wat knelpunten kunnen zijn en hoe je daarmee om kunt gaat.
In Let’s talk with legal vertelde Arnoud Engelfriet over de juridische aspecten van het werken met open source code. Hierna waren we hard toe aan het legen van onze hoofden en het vullen van onze magen.
Na de lunch liet Rosanne van Staalduinen ons zien hoe zij is begonnen met full site editing en waar ze tegenaan liep. Ze gaf hierbij ook nuttige tips en vertelde waarom ze over is gegaan op full site editing.
Amber Qualm en Florian Schroiff loodsten ons met veel humor door de 5 fasen van rouw die je kunt doorlopen als je een auditrapport op het gebied van digitale toegankelijkheid te verwerken krijgt.
Jono Alderson sloot de dag af door energiek te vertellen over de zin en onzin van SEO en het maken van word soup.
Op de tweede en laatste dag van WordCamp gaf Joost de Valk zijn kijk op wat er mist in de core van WordPress.
Manuela van Prooijen haalde interactief de bezem door websites. Door het publiek een experiment te laten doen, maakte ze zichtbaar wat een website traag maakt.
Mijn laatste talk van WordCamp werd gegeven door Annelies Verhelst. Ze vertelde ons voor welke gebruikers digitale toegankelijkheid belangrijk is en hoe je hier in de praktijk rekening mee kunt houden.
Inmiddels duizelde het me, dus zwalkte ik rustig een rondje door Madurodam. Daarna besloot ik dat naar huis gaan toch het slimste was.
Het waren echt 2 goed verzorgde dagen. Het ticket was inclusief dranken, snacks en lunchbuffet. Het programma was druk en gevarieerd. Daarnaast was er een community ruimte waar je na kon praten met sommige sprekers of spelletjes spelen. Je hoefde je niet te vervelen en je hoeft ook zeker geen doorgewinterde websitebouwer te zijn.
Het evenement begon op vrijdagochtend om 8.30 uur en eindigde met een afterparty. Ik sloeg die over, want op zaterdagochtend stond vanaf 9.00 uur de koffie alweer klaar. Het waren interessante dagen gevuld met informatie en leuke contacten leggen. Volgend jaar ga ik weer en wie weet vind ik ruimte om WordCamp Europe te bezoeken.
De cookies die mijn kameleon haar nest in sleept, helpen om je ervaring hier nog kleurrijker en beter te maken. Kies hieronder met welke cookies je wel of niet akkoord bent.