Digitale toegankelijkheid

Wat is digitale toegankelijkheid?

Even een nieuw paspoort aanvragen, een afspraak maken bij de huisarts of speciaalvoer voor je hond bestellen. Voor de meeste mensen is dat in een paar klikken geregeld. Maar niet voor iedereen is dat vanzelfsprekend. Mensen met een beperking ondervinden vaak problemen waardoor ze hun digitale zaken niet zelfstandig kunnen regelen. Ze kunnen bijvoorbeeld de tekst niet goed lezen of hebben last van flitsende beelden. Een gemiste kans; niet alleen voor al die mensen die je website niet kunnen gebruiken, maar ook voor jou als bedrijf of organisatie. Er staat namelijk een enorme doelgroep te popelen om van jouw diensten gebruik te maken of jouw producten te kopen. 

Maar dan moeten ze wel de informatie kunnen lezen en begrijpen en de weg kunnen vinden op je website. Dat is de kracht van digitale toegankelijkheid: iedereen online dezelfde mogelijkheden, ongeacht een (tijdelijke) beperking.

Waarom is digitale toegankelijkheid belangrijk?

Het bevordert de zelfstandigheid van mensen die – tijdelijk – niet alle lichaamsfuncties ter beschikking hebben. Omdat ze slecht zien bijvoorbeeld, of een arm gebroken hebben. Omdat ze de taal niet (goed) beheersen of gevoelig zijn voor prikkels. Dat zijn er in Nederland heel wat: meer dan 4 miljoen. Voor bedrijven en organisaties dus een enorme kans om nieuwe doelgroepen te bereiken.

Voor wie is zo’n digitaal toegankelijke website?

Voor iedereen. Voor mensen met dyslexie of een kleurstoornis. Voor ADHD’ers die hun weg makkelijker willen vinden op een website en ouderen van wie de motoriek niet meer zo goed werkt. Maar ook voor mensen zonder beperking. Stel je voor dat je in een stiltecoupé in de trein zit en een filmpje begint ineens zomaar te spelen als je een website bekijkt op je mobiel. Of je bent een moeder met een kind op een arm en hebt maar één hand vrij om je mobiel te bedienen.

Wat kan er beter op het gebied van digitale toegankelijkheid?

Als specialist digitale toegankelijkheid let ik op heel veel facetten. Op de techniek achter de schermen, maar ook op hoe het er aan de voorkant uitziet. Kleurcontrast bijvoorbeeld, maar ook op bedieningsgemak. Is alle informatie goed te vinden? Is het bestelproces makkelijk te doorlopen? Is de bestelknop makkelijk aan te klikken? Zijn er geen storende elementen?  Een hele waslijst van details. Daar heb ik een speciale checklist voor: de WCAG. Als je aan alle punten voldoet, ben je een digitaal toegankelijke organisatie.

Hoe ga ik te werk?

Ik doe eerst een websiteanalyse om te kijken wat er goed gaat en wat er beter kan. Daar maak ik een rapport van, een advies, aan de hand waarvan je zelf de verbeteringen doorvoert. Als je websitebouwer dat voor je doet, schakel ik rechtstreeks met hem of haar. Achteraf check ik natuurlijk of alles klopt.

Veranderingen op het gebied van taalgebruik – bijvoorbeeld herschrijven naar B1-niveau of jargon vermijden – kan ik zelf doorvoeren. En ook met het digitaal toegankelijk maken van bestaande documenten ga ik graag aan de slag.

Wat zijn de voordelen?

Sinds 28 juni 2025 is het voor sommige bedrijven verplicht om de digitale middelen zo toegankelijk mogelijk te hebben. Maar het kan ook veel voordeel opleveren.

  • Ruim 4 miljoen potentiële nieuwe consumenten in Nederland.
  • Minder vragen bij de klantenservice.
  • Een hogere positie in Google.
  • Maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Gun jij jouw doelgroep digitale zelfstandigheid?